TELETIP - TELE SAĞLIK VE UZAKTAN SAĞLIK HİZMETİNİN HUKUKİ BOYUTU
Bayram Yüksekkaya


TELETIP - TELE SAĞLIK VE UZAKTAN SAĞLIK HİZMETİNİN HUKUKİ BOYUTU
18-10-2025

Günlük dile "Teletıp" (Tele Sağlık) olarak giren ve özellikle pandemi döneminde dışarı çıkma yasağı bulunduğu süreçte gelişen uzaktan sağlık hizmeti uygulaması, 19.02.1960 tarihli "Tıbbi Dentoloji Nizamnamesine" aykırı olmasına rağmen, zorunluluk nedeniyle uygulanmakta, uzaktan sağlık hizmeti verilmekte idi.

Pandemi gibi zorunlu haller ve özellikle teknolojinin gelişmesi, sağlık hizmetlerinin teknolojik araçlarla uzaktan verilmesi konusunda Devletler üzerinde bir baskı oluştu. Bunun sonucu olarak bir çok ülkede olduğu gibi bizde de uzaktan sağlık hizmeti uygulamasına kanuni bir temel getirildi.

10 Şubat 2022 tarihli Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren "Uzaktan Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Hakkında Yönetmelik1" ile uzaktan sağlık hizmeti ayrıntılarıyla düzenlendi.

Uzaktan Sağlık Hizmeti Uygulaması yani Teletıp - Tele Sağlık Nedir?

Uzaktan sağlık hizmeti, yukarıda bahsi geçen Uzaktan Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Hakkında Yönetmelik'in md. 4/-e'de "Faaliyet izni almış olan sağlık tesislerinde, sağlık meslek mensubunun, sağlık hizmeti talep eden kişiye uzaktan sağlık bilgi sistemi üzerinden sunduğu sağlık hizmeti" olarak tanımlanmıştır.

Uygulamada teletıp - Tele Sağlık olarak literatüre giren uzaktan sağlık hizmetinin dikkat çeken ilk unsuru, bir faaliyet izni almış sağlık tesisi bünyesinde bu hizmetin verilebilir olmasıdır. 

Faaliyet izninin nasıl alınacağı, hangi zorunlulukları taşıdığı gibi konular, yönetmeliğin 8. maddesinde düzenlenmiştir.

Sağlık tesisi kavramı, yönetmeliğin md. 2/-ç bendinde "uzaktan sağlık hizmeti sunmak üzere bu Yönetmelik kapsamında Bakanlıkça yetkilendirilmiş sağlık kurum ve kuruluşları"nı kapsadığı şeklinde açıklanmıştır.

Yine tanımda geçen sağlık hizmeti kavramıyla; yönetmelikte tanımlanmamış olsa da "diş hekimliği, eczacılık, diyetisyenlik, ebelik, hemşirelik, tıp, optometri, odyoloji, psikoloji, mesleki terapi, fizik tedavi, atletik eğitim ve diğer sağlık meslekleri tarafından sunulan hizmetler"in kastedildiği açıktır.

Tanımda geçen bir diğer kavram olan "sağlık meslek mensubu" kavramı, "Sağlık Meslek Mensupları İle Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik2" md. 4/1-b bendinde "Tabip, diş tabibi, eczacı, hemşire, ebe ve optisyen ile 1219 sayılı Kanunun ek 13 üncü maddesinde tanımlanan diğer meslek mensupları" olarak tanımlanmıştır.

Uzaktan Sağlık Bilgi Sistemi

Uzaktan sağlık hizmeti verilebilmesi için, bu hizmetin verilmesini sağlayacak olan bir sistemin var olması zorunludur. Zira nasıl yargılamayı yapan mahkemeden farklı bir yerde bulunan sanığın yahut tanığın beyanının alınması için Ses ve Görüntü Bilişim Sistemi (SEGBİS) kurulmuş ve sadece bu sistem üzerinden görüşmeler yapılıyorsa, uzaktan sağlık hizmeti verilebilmesi için de bu hizmete özel bir alt yapı ile uzaktan sağlık bilgi sistemi oluşturulmuştur. 

Uzaktan sağlık bilgi sisteminin kuruluşu ve özellikleri, yönetmeliğin 5 ve 6. maddelerinde ayrıntılı olarak anlatılmıştır.

Sunulan Uzaktan Sağlık Hizmetleri Nelerdir?

Yönetmeliğin ilgili metni, tüm ayrıntıları açıkça düzenlemiştir:

"MADDE 7 – (1) Niteliği itibarıyla uzaktan sağlık hizmeti sunumuna elverişli olmak kaydıyla, aşağıdaki hizmetler uzaktan sunulabilir:

a) Uzaktan sağlık hizmeti talep eden kişi, uzaktan sağlık hizmetinin elverdiği ölçüde muayene edilebilir; kişinin tıbbî gözlem, izlem ve takibi ile değerlendirmesi yapılabilir, teşhis edilmiş hastalıkları kontrol edilebilir; tıbbî danışmanlık verilebilir; konsültasyon veya ikincil görüş talep edilebilir. Gerekli durumlarda, kişiye bir sağlık kuruluşuna fiziken müracaat etmesi önerilebilir.

b) Hastalıkların uzaktan yönetimi ve takibi için kişinin kan şekeri ve kan basıncı gibi klinik parametreleri değerlendirilebilir, izlenebilir, tedavi ve ilaç yönetimi sağlanabilir.

c) Sağlığın korunmasına ve takibine, sağlıklı yaşamın desteklenmesine, psikososyal destek hizmetlerinin sağlanmasına yönelik hizmetler verilebilir.

ç) Sağlık riski artan veya ileri yaşlı kişilerin çok yönlü değerlendirmesi ve takibi yapılabilir.

d) Teknolojik imkânların elvermesi ve Bakanlıktan gerekli izinlerin alınması koşuluyla kişilere, Bakanlıkça belirlenen girişimsel veya cerrahi operasyon hizmetleri sunulabilir.

e) Endemik veya epidemik salgınlarda ulusal nitelikteki kılavuzlar doğrultusunda kişilerin sağlığının korunmasına yönelik gerekli tıbbî işlemler yürütülebilir.

f) Giyilebilir teknolojiler ve diğer tıbbî cihazlar ile sağlık hizmeti talep eden kişinin sağlık verileri ölçülebilir ve takip edilebilir.

g) Hekim tarafından değerlendirilen kişiye, hekimince e-reçete ve e-rapor tanzim edilebilir.

(2) Sağlık tesisi, uzaktan sağlık hizmetine ilişkin aynı branşta faaliyet izin belgesi sahibi olması koşuluyla bir başka sağlık tesisindeki sağlık hizmeti talep eden kişiye uzaktan sağlık hizmeti sunabilir."

Bununla birlikte hastanın bilgilendirilmesi (md. 9), kimlik doğrulama (md. 10), hak ve sorumluluklar (md. 11), kişisel verilerin korunması (md. 12) ve kayıt, bildirim ve iz kaydına dair hükümler (md. 13), yine yönetmelikte ayrıntıları ile düzenlenerek, uzaktan sağlık hizmeti uygulamasının yasal zemini oluşturularak, ülke genelinde uygulanmaya başlanmıştır. 

Uygulama Nasıl Yapılmaktadır?

Türkiye'de online saglığa dair bir çok işlemin yapılabildiği, Sağlık Bakanlığı tarafından oluşturulan E-Nabız sistemi üzerinden, uzaktan sağlık hizmeti (Uzaktan Sağlık) de verilebilmektedir. 

E-Nabız sistemi üzerinden giriş yapılarak, uzaktan sağlık hizmeti alınabilmekte, yönetmelikte bahsi geçen tüm işlemler E-Nabız üzerinden gerçekleştirilebilmektedir. Kullanıcı, Tele Sağlık (uzaktan sağlık sistmei) ile doktoru yahut diğer sağlık personeli ile görüntülü görüşebilmekte ve sağlık probleminin uzaktan çözümü bu şekilde sağlabiliyor ise gerekli işlemler (reçete yazma, kan tahlili isteme vs.) rahatlıkla yapılabilmekte ancak hastanın mutlaka fiziken doktor tarafından muayene edilmesi gerekiyor ise bu durum hastaya bildirilerek, aciliyete göre bir randevu oluşturulabilmektedir.

Bu uygulama ile ortaya çıkacak olan olumsuz durumlarda sağlık mensuplarının hukuki sorumlulukları, sorumluluğun durumuna göre hem genel hükümlere hem de özel hükümlerde düzenleme var ise bu hükümlere göre belirlenmektedir.


1-Uzaktan Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Hakkında Yönetmelik Tam Metin İçin Tıkla
2- Sağlık Meslek Mensupları İle Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik Tam Metin İçin Tıkla

Bayram Yüksekkaya
Site Etiketleri: Adana Ceza Avukatı Adana Boşanma Avukatı Adana Avukat Adana Ağır Ceza Avukatı Ceza Avukatı Adana Avukat Boşanma Avukatı Ağır Ceza Avukatı Adana Ceza Avukatı Adana Ağır Ceza Avukatı

BENZER KONULAR

Adli Sicil Kaydı ve Arşiv Kaydı Silinir Mi?

Aile Konut Şerhi

ANLAŞMALI BOŞANMA VE BOŞANMA PROTOKOLÜ

ATATÜRK ALEYHİNE SUÇLAR

BOŞANMA DAVALARINDA MADDİ VE MANEVİ TAZMİNAT

BOŞANMA DAVASI

GÖREVİ YAPTIRMAMAK İÇİN DİRENME SUÇU

7406 SAYILI KANUN İLE TCK'DA VE BİR KISIM KANUNLARDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER

İŞLENEMEZ SUÇ

MEŞRU SAVUNMA

ORGANİZE SUÇLULUK

SUÇUN DEREBEYLERİ

CEZA AVUKATININ YOL HARİTASI

KASTEN ÖLDÜRMEYE TEŞEBBÜS SUÇU

SUÇA YARDIM ETME

TCK MD 1 - CEZA KANUNUNUN AMACI

TCK MADDE 267 İFTİRA SUÇU

YAĞMA (GASP) SUÇU

UYUŞTURUCU VE UYARICI MADDE TİCARETİ YAPMA SUÇU

TEFECİLİK SUÇU ÜZERİNE

HİÇ KİMSE KONUŞMAYA ZORLANAMAZ!

CEZA KANUNLARINI BİLMEMEK MAZERET DEĞİLDİR

BOŞANMA DAVALARINDA CİNSEL KUSUR İDDİALARI

KISITLAMA KARARI VE AVUKATIN HAKLARI

CEZA YARGILAMASINDA SONRADAN DEĞİŞEN - ÇELİŞEN İFADE

YARGITAY KURAL OLARAK MADDİ VAKIA DENETİMİ YAPAMAZ

SUÇ İŞLEMEK AMACIYLA ÖRGÜT KURMA SUÇLARINDA HİYERARŞİ VE İSPAT SORUNU BİR KARAR İNCELEMESİ

TERK SEBEBİYLE BOŞANMA DAVASI

EVLİLİKTE ÇOCUĞU KORUMAK İÇİN TEHDİT - BOŞANMA

HUKUKUN YASAKLADIĞI PUSULA: SUÇ YOLU (ITER CRIMINIS)

KASTEN ÖLDÜRME SUÇLARINDA TAHRİK

CEZA SORUŞTURMASI VE YARGILAMASINDA AVUKATIN YERİ VE ZORUNLU-İSTEĞE BAĞLI MÜDAFİLİK

KATALOG SUÇ GEREKÇESİYLE TUTUKLAMA VE ANAYASA'YA AYKIRILIK SORUNU

EŞ TAKİBİ - DEDEKTİFLİK VE HUKUKİ DURUM

KÖTÜ MUAMELE SUÇU (TCK M. 232/1. F.)

POŞETTE PARMAK İZİ ÇIKMASI CEZALANDIRMAK İÇİN TEK BAŞINA YETERLİ DEĞİLDİR

6284 SAYILI KANUN: SOMUT DELİLİN HİÇE SAYILMASI VE ÇÖZÜM

POSTMODERN ENGİZİSYON KURALI: KADININ BEYANI ESASTIR!

CİNSEL SUÇLARDA İFTİRALAR VE SAVUNMANIN HUKUKSAL GÜCÜ

CEZA YARGILAMASININ AMACI: MADDİ GERÇEĞİ ORTAYA ÇIKARMAK

HUKUKA AYKIRI ESAS HAKKINDA MÜTALAA SORUNU

YARGITAY KARARLARI PENCERESİNDEN "SUÇ İŞLEMEYE TAHRİK" SUÇU

SUSMA HAKKINI KULLANMAK ve SUÇU İNKAR ETME ALEYHE YORUMLANAMAZ

TÜRK CEZA KANUNU'NA GÖRE HIRSIZLIK SUÇU: TANIMI, CEZASI VE İSTİSNALAR

YARGITAY'A GÖRE "YAĞMA SUÇU"

BOŞANMA HUKUKUNDA "EYLEMLİ / FİİLİ AYRILIK" KAVRAMI

ZİNCİRLEME UYUŞTURUCU TİCARETİ SUÇUNDA ETKİN PİŞMANLIK

TİK TOK PAYLAŞIMLARI VE BOŞANMA

CEZA DAVALARININ VAZGEÇİLMEZ UNSURU: TANIK

SUÇ İŞLEMEK AMACIYLA ÖRGÜT KURMA SUÇUNDA KAST

KARŞI CİNSLE YANAK YANAĞA FOTOĞRAF ÇEKTİRMEK - BOŞANMA

KİŞİSEL VERİLERDE HAKİMİYET UNSURU VE BERAAT NEDENİ

CEZA DAVALARINDA DAVA ZAMANAŞIMI

TALİMATLA İFADE ALMA / SAVUNMA VE 5 YIL ALT SINIR SORUNU

YEREL MAHKEMELERİN SEGBİS KARŞITLIĞI VE SAVUNMA HAKKININ KISITLANMASI

CEZA DAVALARINDA CEZANIN BELİRLENMESİ

SANIK SAVUNMASININ ÇÖKMESİ

KARIŞTIRILAN ÖNEMLİ 5 KAVRAM: DAİMİ ARAMA KARARI - YAKALAMA EMRİ - GÖZALTI - KAÇAKLIK KARARI - TUTUKLAMA KARARI

NİTELİKLİ CİNSEL İSTİSMAR İDDİASI VE BERAAT: BİR KARAR İNCELEMESİ

DEEPFAKE VE DEEPFAKE SUÇLARI

TELETIP - TELE SAĞLIK VE UZAKTAN SAĞLIK HİZMETİNİN HUKUKİ BOYUTU